keskiviikko 22. lokakuuta 2014

TAG 22 - Wochenende

"[insert some german here] - - Helmi [aaaaand insert more german here]..."
Rasittavin juttu joka on nyt käynyt muutaman päivän sisällä työpaikalla. Kuulen saksaa jatkuvasti, yhtäkkiä välistä pomppaa mun nimi - ja lisää saksaa. Ja koska kaikki saksa kuulostaa mun korvaan aggressiiviselta, ni en osaa sanoo yhtään - onko lauseet hyvässä vai huonossa mielessä sanottuja. Sit tulee kiusallisia katsekontakteja ihmisten kanssa, kun ne tietää, et mä tiedän, mut ne ei kuitenkaan tiedä, etten mä tiedä ihan kaikkea. 


Tää on varmaan eka kerta viikkoon kun vaivauduin avaamaan mun koneen. Hostellin wifi-yhteys on huonontunut päivä päivältä enemmän ja jo pelkästään Facebookin avaamiseen menee kymmeniä minuutteja ja kolme kertaa uudelleen yhdistämistä verkkkoon.
Jopa mun Aldi talkista on loppunut nopeampi nettiyhteys. Tässä ollaan kuulkaas jännän äärellä toverit - oli aikamoinen seikkailu tänäänkin Düsseldorf Arcadenista himaan. Perillä ollaan, selvisin ilman google mapsia.

Mutta tosiaan. Lauantaina mun seuraks saapui mun hyvä toveri Selina, joka on tällä hetkellä au pairina Brysselissä - päätettiin miitata täällä mun hoodeilla. Selina hankki kimppakyydin carpooling-sivuston kautta, matkusti pari tuntia mun mestoille. 


Täytyy sanoa, että oli kyllä tajuttoman ihanaa puhua suomea. Tai siis jotenki se puhumisen huolettomuus ja kepeys sai kyllä arvostamaan omaa äidinkieltään! Naurettiin suomeks, puhuttiin tyhmiä juttuja ja pidettiin kivaa. 
Käytiin tsekkaa Altstadt illalla. Meininki oli loistava ja ilma lämmin!

Tää oli kiusallinen yhdistelmä. Kunnon flowerpower-kaksoset. 


Sunnuntaina beibi sit lähti. Juotiin teetä, väsyiltiin ja ahdistuttiin vähän kuumuudesta. Samalla kun Suomessa satoi lunta niin mä heitin neuleen pois ja oleilin t-paidalla. 

Tää viikko on ollut ihan kuolettavan väsyttävä. Oon tehnyt töissä paljon, kansilehtiä pienempiin kylkiäislehtiin. Oon nukkunut normaaleja määriä, mut jotenkin oon ollut niin väsynyt, että se on tuntunut ihan fyysisesti pahalta. 
Ja jos mua yhtään tuntee, niin tietää etten mä juo kahvia. Ennen Saksaan tuloa olin juonu koko elämäni aikana 4 kuppia kahvia. Maanantaina se määrä tuplautui, kirjaimellisesti. Mut sekään ei saanut mua pirteäksi ja illalla nukahdin ihan ongelmitta.


Täällä on päivisin nyt ehkä 10-15 astetta lämmintä. Porukka juoksee kylmissään äkkiä sisälle, kietoutuu tajuttoman suuriin kaulahuiveihin ja itkee melkeen ajatuksesta et olis miinusasteita. Heikot. Nää ei tiiä miten pelataan pelii nimeltä talvi. 



Ja tää on äidille: halusit musta enemmän kuvia, että voin sitten myöhemmin katella niitä iloisin mielin ja muistella missä oon käyny. No tässä mä viime viikolla Kölnissa, ole hyvä! Ymmärrän ikävöintisi.

En koskaan kyllästy puhumaan aiheesta saksalainen tv ja ohjelmien dubbaus. Täkäläinen "maajussille morsian" sai mut nauramaan ääneen, mut dubattu Harry Potter sai mut voimaan pahoin. Onneks osaan sen jokaisen lainin ulkoa, niin toistin niitä mielessäni. 
Harry ei kuulosta 6 vuotiaalta tytöltä, vaikka ekassa leffassa kovin nuori onkin. 

2 kommenttia:

  1. Sulla on päivät varmaan aika täynnä, mutta nyt näitä lukiessa tuli mieleen vielä että Nordparkista on pieni osa sellaista japanilaista puutarhaa, which was nice. Näin siellä lammessa kilpikonnankin, mietin että onks se vaan karannut joltain sinne. Nordpark on muutenkin kyllä nätti ja laaja puisto. Asuin siinä lähellä Franz-Jürgens(!) Strassella. Sen pohjoispuolella on joku ihme messukeskus-areenahärdelli ja sen pohjoispuolella on VALTAVA parkkis jossa oli VALTAVA viikonloppukirppis. Siis sinne oli jopa tuotu sellainen liikuteltava käteisautomaatti. Saksalaisen tehokasta. Kirppis ei kai kuitenkaan oo joka viikonloppu joten kantsii ottaa selvää.

    Jossain sillä suunnalla (tai saattoi olla aika kaukanakin) eksyin fillarilla IBM:n toimistorakennuksen pihalle. Sinne oli tuotu parin metrin pätkä Berliinin muuria. Se oli jotenkin omituinen hetki.

    Tässähän tulee ihan ikävä takaisin. :')

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ah voiei, miksen huomannut tätä kommenttia aikaisemmin. Googlasin Nordparkin ja nyt harmittaa. Pitää katsoa, jos huomenna vielä äkkiä ehtisi käymään, vaikkei mitään haluaisi tehdä äkkiä ja kiirellä.

      Frans-Jürgens Straße, hahah naurahdin ääneen. Näin myös Jürgensplatzin!

      Poista